Jakim sposobem możemy się pozbyć śmieci w zgodzie z ekologią?

Ustawa o utrzymaniu schludności oraz ładu mówi, iż każda gmina jest odpowiedzialna za zorganizowanie dla swych mieszkańców selektywnego gromadzenia i pozbywania się odpadków.

Tyczy się to też odpadów tak zwanych wielkogabarytowych.

Których odpadów nie można wrzucać do śmieci? Prawo ochrony środowiska nakazuje, że przede wszystkim są to niebezpieczne albo zawierających substancje niebezpieczne dla środowiska. Będą to zatem na przykład baterie bądź świetlówki. Lecz też odpadków poremontowych, w szczególności gruzu. Odpadków wielkogabarytowych jak stare regały. Zniszczonego sprzętu AGD jak też RTV. Dlaczego? Poniektóre sprzęty, np. schładzarki czy też zamrażalniki, mieszczą groźne środki chemiczne. Jeśli chłodziarka trafi na złomowisko oraz tam będzie pocięta na fragmenty, groźne dla przyrody gazy mogą ulecieć do powietrza. Stąd zużyte sprzęty AGD a także RTV muszą przetwarzane być w specjalnych zakładach.

Obecnie posiadacze nieruchomości obowiązani są do zawarcia umowy z jednostką zajmującą się wywozem śmieci. Umowę takową parafuje się w siedzibie przedsiębiorstwa, z reguły w biurze obsługi klientów. Podczas zawierania umowy wymagane będą poświadczenia potwierdzające prawo (link) do dysponowania nieruchomością, z której wywożone będą odpady. Klienci instytucjonalni muszą zaprezentować dokumenty rejestracyjne firmy albo instytucji. Umowa przeważnie zawierana jest na okres nieokreślony.

 

Czas wymówienia umowy to miesiąc. Umowa ujmuje tak zobowiązania firmy zajmującej się wywozem odpadów, jak też obowiązki posiadacza nieruchomości jaki korzystał będzie z jej usług.